Hyppää sisältöön
JarpeezKoix

Minkälaiset keräilytarvikkeet aloittelijalle?

Recommended Posts

Minkälaisia keräilytarvikkeita aloitteleva korttien keräilijä tarvitsee?

Minkälaista kansiota? Minkälaisia sivuja? Ja mitä muuta?

Omistan huonokuntoisen SM-liiga 1999 Keräilysarja -kansion ja siinä parikymmentä huonokuntoista sivua.

Pitäisi saada parempi kuntoisempia tarvikkeita.

Itselläni on Ultra Pron kansioita ja muoveja. Ihan tyytyväinen olen ollut. Lisäksi jokaisessa kansiossa olevassa kortissa on Ultra Pron pehmeä muovi vielä päällä. Arvokkaimmat kortit on plekseissä. Korttien lähetyksessä käytän ns. normi kovamuoveja.

-Kari

Itse olen käyttänyt ihan peruskansioita, ties minkä merkkisiä, sekä halvimpia sivuja mitä olen löytänyt (Kärkkäinen Lahti, 1,90€ /10s). Aiemmin niillä oli Bantexin sivuja, jotka olivat ihan hyviä, mutta nyt viimeeksi oli jotain HobbyOfficen taskuja niiden tilalla samaan hintaan, ja ne on ihan paskoja, toistaiseksi useasta sivusta on ratkennut niitä "saumoja" auki.

Itsekin taas aloittelemassa keräilyä ja huomasin että kannattaa ostaa niitä UltraPron sivuja. Aikoinaan '93 ostin halpis sivuja kun olivat puolet halvempia, mutta nyt huomaa hyvin kuinka ne ovat haurastuneet käyttökelvottomiksi kun taas UltraProt ovat kuin uusia.

Minäkin olen aloitteleva keräilijä, ja tarvitsisin vähän apua. Tilasin eBaystä Petri Kontiolan paitakortin eikä siinä ollut mitään suoja muoveja. Yleensä kun olen tilannut kortteja niin korteissa on ollut valmiiksi muovit. Tarvitsisin tähän Kontiolan korttiin ohuemman muovin ja siihen päälle sitten vielä kovan. En tiedä noista muovien mitoista mitään joten en osaa tilata niitä netistä.

Itsekin taas aloittelemassa keräilyä ja huomasin että kannattaa ostaa niitä UltraPron sivuja. Aikoinaan '93 ostin halpis sivuja kun olivat puolet halvempia, mutta nyt huomaa hyvin kuinka ne ovat haurastuneet käyttökelvottomiksi kun taas UltraProt ovat kuin uusia.

Itseläni täysin sama homma.

Noista ultra Proista ei kyllä huomaa, että olisivat olleet 20 vuotta hyllyssä.

Ultra Pron sivuja minäkin suosittelen, samoin Ultra Pron kansioita, varsinkin, jos on mitään vaaraa, että tulee hankalan kokoisia kortteja vastaan - niille tarkoitetuissa sivuissa kun on aina (?) se tasan kolme reikää.

Jos haluat pitää kortit myös pehmeissä muoveissa kansioissa, käytä Premium sleevejä, silloin riittää Silver-sivut, mutta jos haluat pitää kortit ilman pehmeitä muoveja (joka käytännössä tarkoittaa ettet koske kortteihin kun olet ne kerran kansioon laittanut - ainakin minulle se olisi täysin mahdotonta), käytä Platinum-sivuja.

Toploadereita tarvitset käytännössä kolmeen asiaan:

1) Jos et käytä kansioita (vievät pirusti enemmän tilaa toploadereissa)

2) Vaihtokorteille

3) Sellaisille korteille, jotka eivät mahdu kansioon paksuutensa vuoksi (esim. The Cup)

Näissä suosittelen käyttämään ylileveitä pehmeitä muoveja, joko perus Silver-versioita (The Cupin kortit on tosin vähän tunkemista niihinkin) tai sitten niitä oikeasti leveämpiä Thick-sleevejä.

Saattaa kuulostaa monelta erilaiselta ja varmaan onkin, mutta sivut maksavat sen n. 20€ / 100 kappaletta, kansiot n. 10€ per kansio (yhteen kansioon n. 50 sivua) ja pehmeät muovit n. 2€ per 100 kappaletta. Toploaderit on kai ne tyyliin 10-50 senttiä kappale? Minulle tosin niitä tulee aivan älyttömiä määriä ylimääräisiä, niin en ole ostanut kuin 180pt versioita (eli The Cup korteille sopivia).

Jos kokonaisarviona sanoisin, että 50 eurolla selviää ensimmäiset 1 500 korttia, niin ollaan varmaan sielläpäin.