Hyppää sisältöön
Wallu

Pari aloittelijan kysymystä

Recommended Posts

Moi!

Virittelen tässä vanhaa harrastusta taas käyntiin ja olis pari kysymystä :

Messuista :

Minkälaisia kortteja messuilla on tarjolla? Onko esimerkiksi hyvä valikoima peruskortteja vai keskitytäänkö niissä enemmänkin erikoiskortteihin? Miten laajat valikoimat?

Alkuun pääsemiseksi :

Mikä olisi paras tapa päästä alkuun jonkun tietyn pelaajan keräämiseksi? Kiinnostaisi alkaa haalimaan Brian Rafalskin ja Raymond Bourquen perus- ja halvempia paraller ja erikoiskortteja. Löytyykö täältä apuja jos laitan listaa tuonne ostetaan-palstalle. Eli jaksaako joku käydä läpi ylimääräisiään muutaman halvan kortin takia?

Beckettin hintaoppaasta :

Onko maksun väärti? Mites käy, jos listaan sinne Organize-puolelle kaikki korttini ja haluan pitää taukoa keräilystä vaikkapa vuoden, niin häipyykö koko se työ minkä olen tehnyt, jos en maksa vähään aikaan maksua. Vai säilyykö tilini "unessa"? Entä miten Marketplace-puoli ottaa huomioon Organizeen laittamani kortit, antaako se mitään vinkkiä, että "sulla muuten on jo tää..."?

Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan. Tästä se taas lähtee...

Ensinnäkin tervetuloa vaan sivustolle, aina mukava saada uutta verta kehiin :)

Itse voin antaa tuohon kakkoskysymykseen mielipiteeni: On hyvä idea laittaa listat esille mitä tarvitsee, ehkä itse sen kuitenkin laittaisin tuonne keräilylistat-palstalle, myyntiosiossa tulee melko tiuhaan tahtiin uusia viestejä ja sen takia topic voi nopeastikin valahtaa kakkos- tai kolmossivulle, joita ainakin itse harvemmin tulee luettua.

Itse tuossa tilanteessa kääntyisin melkeinpä Check Out My Cards-nimisen sivuston puoleen, sieltä löytyy huimat määrät kortteja edulliseen hintaan, eikä toimitus Suomeenkaan ole kuin se 3 taalaa. Kannattaa pitää tosin tilaus alle 22€ niin ei tule tulleja, omien kokemusten mukaan COMC:in kuoret jäävät usein tulliin.

Tervetuloa takaisin harrastuksen pariin, tässä jotain kommentteja kysymyksiisi n. 1,5v kokemuksen suomalla rintäänellä :)

- Muutamat messut kiertäneenä kortteja on kyllä tarjolla laidasta laitaan, mutta kyllä painotus on enemmänkin erikoiskorteissa. Joillakin myyjillä on näkynyt messuajankohtaan nähden uusien sarjojen tai "nimimiesten" peruskortteja. Kuitenkin myyntipöydillä on rajatusti tilaa niin ne baset jää helposti kotiin. Ennen messuja kannattaa esim. messukohtaisessa topicissa ilmoittaa kiinnostusta joihinkin tiettyihin peruskortteihin, niin voivat ottaa jotain mukaan kun tietävät että on kiinnostusta odotettavissa

- Itse aloin ainoan pelaajakeräykseni vähän puolivahingossa, kun jonkun tuhansia kortteja sisältäneen lotin mukana tuli hyvä starttipaketti mukana. Eli jonkinlainen lotti esim. Bourquesta jos tulisi vastaan niin sellaisella olisi hyvä lähteä liikkeelle ja sitten täydentää pikkuhiljaa messuilla tai sellaisilla ostoilla/vaihdoilla että postikulut kannattaa maksaa. Alle viiden basen kanssa melkein tahtoo postilaitos olla se voittaja. Pääsääntöisesti ostetaan-palstalle ilmoitettuun ostohalukkuuteen kyllä vastataan jos vain on mitä tarjota, ja kun aloittelet ilmeisesti melko puhtaalta pöydältä niin ainakin aluksi löytyy varmaan useampia kortteja samalta myyjältä kerralla

- Becketin kanssa en osaakaan sitten auttaa, mutta jos pelkkää kirjanpitosivustoa kaipaat niin itse käyttämääni Tradingcarddb.comia kehtaan suositella. Ilmainen ja käyttäjiensä ylläpitämä, enkä keksi mitään syytä miksi luotu tili hukattaisiin vaikka vuodenkin tauon aikana. Bourquesta listattuna mukavat 4000+ korttia joten sarkaa on luvassa : ) Rafalskistakin melkein 500.

Tervetuloa minunkin puolesta takaisin korttiharrastuksen pariin. Ei muuta kun puutelistaa näkyville, niin katsotaan mitä löytyy!

-Jukka-

Kiitos, kiitos!!

Laitetaan se puutelista vähän myöhemmin näkyville, kunhan järjestellään ensin ja mietitään mihin kannattaisi suuntautua.

Mites tuo COMC toimii? Onko se ihan kauppa vai käyttäjien oma myyntipaikka. Eli laitanko kortit yhden myyjän mukaan ostoskoriin? Nuo postikulut ovat kyllä todella edulliset, montakohan korttia tuolla 3:lla dollarilla saa tulemaan? Toinen paikka mitä katsoin oli Beckettin Marketplacen kautta löydetty Burbank Sportscards. Todella iso valikoima ja vielä halvemmat hinnat, mutta sen vastineeksi postit paljon kalliimmat kun tuo 3 euroa.

Tulevat samassa lkuoressa, eli ei väliä vaikka eri myyjiä. Kyllä kolmeen taalaan tulee reilut 20 peruskorttia.

Tuo sivustohan vaikuttaa oikein hyvältä. Jos vielä kehtaa kysyä, että miten tuolla toimitaan vähän hintavampien korttien kanssa (esim. 5-15 euroa)? Tulevatko pakatuksi vaikkapa top-loadereihin ja montako silloin mahtuu lähetykseen?

Tuo sivustohan vaikuttaa oikein hyvältä. Jos vielä kehtaa kysyä, että miten tuolla toimitaan vähän hintavampien korttien kanssa (esim. 5-15 euroa)? Tulevatko pakatuksi vaikkapa top-loadereihin ja montako silloin mahtuu lähetykseen?

COMC:n ostoskorissa pystyt itse valitsemaan kortit, jotka haluat lähetettävän kovamuoveissa. Se maksaa pienen summan lisää / muovissa oleva kortti. Jos et valitse noita kovamuoveja korteille niin ne tulevat pehmeissä muoveissa ja koko nippu / niput pakattuna kahden kovamuovin väliin.

Ja COMC:sta pystyy tilaamaan yhdestä kortista tuhansiin tuolla samalla postikululla ja he pakkaavat isommatkin lähetykset samalla periaattella. Ainoa miinuspuoli noissa isommissa ostoksissa on toki tuo edellä mainittu Suomen Tulli.

Aleksi

Kiitoksia infosta, näistä on paljon apua.

Jaa, samoilla postikuluilla? Kuulostaa kyllä todella hyvältä.

Noista uusista sarjoista olisin vielä kysellyt. Onko kaikissa sarjoissa rookiet tms erillisenä "alasarjana"? Eli noita kortteja saa metsästää kissojen ja koirien (ja paksun lompakon) kanssa, jos haluaa (peruskortti)sarjan täyteen? Jos näin niin, keräileekö kukaan enää täysiä sarjoja? Onko ainoatakaan kohtuuhintaista sarjaa, joka menisi vanhalla mallilla, missä erikoiskortit olisivat selkeästi erikseen?

Noista uusista sarjoista olisin vielä kysellyt. Onko kaikissa sarjoissa rookiet tms erillisenä "alasarjana"? Eli noita kortteja saa metsästää kissojen ja koirien (ja paksun lompakon) kanssa, jos haluaa (peruskortti)sarjan täyteen? Jos näin niin, keräileekö kukaan enää täysiä sarjoja? Onko ainoatakaan kohtuuhintaista sarjaa, joka menisi vanhalla mallilla, missä erikoiskortit olisivat selkeästi erikseen?

Taitaa O-Pee-Chee olla lähinnä tuota määritelmää, vaikka ovat siinäkin rookiet ja legendat omina subsetteinään.

Tatu

Upper Deck Victory

-Jukka-

Beckettin hintaoppaasta :

Onko maksun väärti? Mites käy, jos listaan sinne Organize-puolelle kaikki korttini ja haluan pitää taukoa keräilystä vaikkapa vuoden, niin häipyykö koko se työ minkä olen tehnyt, jos en maksa vähään aikaan maksua. Vai säilyykö tilini "unessa"? Entä miten Marketplace-puoli ottaa huomioon Organizeen laittamani kortit, antaako se mitään vinkkiä, että "sulla muuten on jo tää..."?

Itse pidän Beckett-pohjaisia listoja, joita päivitän sitä mukaa kun julkaistaan uusia sarjoja. Tai vähintään kun saan niin uuden kortin ettei sitä listallani ollut.

Varsinkin Bourquesta kannattaa pitää mieluummin listaa niistä mitä on jo kuin niistä mitkä puuttuvat. Viimeisimmän päivitykseni kohdalla (heinäkuun lopussa) Bourquesta oli tehty 4 623 korttia ja heitän lonkalta, että jos jonain päivänä saat "edes" 1 500 noista kasaan, niin se on jo ihan tajuttoman kova saavutus. Noin esimerkiksi 1/1 kortteja (siis painosmäärä tasan yksi) oli tehty 696 korttia. 10 tai alle tehtyjä oli 1484. Ja kuukausittain tulee lisää.

Toisaalta Bourque on siinä mielessä mukava kohde, että ei tarvitse pelätä keräämisen loppuvan. Voit ihan huolettaa panostaa useita tuhansia euroja eikä tarvitse pelätä yhtään, että kerättävä loppuisi kesken.

Tuosta alkuunpääsemisestä sellainenkin, että Beckett Marketplacelta kannattaa kahlata isoimmat myyjät läpi. Esim. Burbank Sportscardsilta löydät luultavasti useamman sata puutetta samantien.

Sitä Beckettin Organize puolta en ole käyttänyt, vaan menen aika puhtaasti Excel edellä ja nyt on myös skannit apuna, esim. Bourquen kortit kokoelmastani ovat täällä: http://koti.kapsi.fi/jflurrie/Cards/Players/Bourque_Ray/ ja tuota kautta voin siis aina tarkistaa, että onko minulla tietty kortti vai ei.

Ok, kiitos. Hyviä vinkkejä. Ajattelinkin juuri aloitella yksittäisten pelaajien keräämistä Burbank-tilauksella ja sitten siitä etiäppäin. Skannausmahdollisuutta mulla ei ole, muta Exceliin olen listannut kortteja (teen tätä hommaa toista kertaa, kun aikoinaan listatut kortit hävisivät bittiuniversumista kovalevyn levähdettyä. Varmuuskopiota ei tietenkään milöydy mistään... :))

Ok, kiitos. Hyviä vinkkejä. Ajattelinkin juuri aloitella yksittäisten pelaajien keräämistä Burbank-tilauksella ja sitten siitä etiäppäin. Skannausmahdollisuutta mulla ei ole, muta Exceliin olen listannut kortteja (teen tätä hommaa toista kertaa, kun aikoinaan listatut kortit hävisivät bittiuniversumista kovalevyn levähdettyä. Varmuuskopiota ei tietenkään milöydy mistään... :))

Jos haluat lähtökohdaksi Bourquen ja Rafalskin nykyiset Beckett-listat, niin kerro toki, laitan ne YV:llä.

Printtailin tossa jo Rafalskin, Al Iafraten ja S.Kapasen listat tuolta Trading Card Databasesta. En tiedä kyllä miten kattavat listat sieltä löytyy (491 Rafalskia ja 249 Iafratea). Noita Bourqueita on siellä listattu 4316, että melkein kaikki ne mitä Beckettistäkin. Ei olisi tarkoitus ihan noita kalleimpia kortteja kerätä budjettirajoitusten takia, mutta tosiaan jos jonkunlaisen kokoelman saisi aikaan.

Moi taas!

Tämä mun harrastus on hyvin kausittaista ja pienimuotoista, joten välillä tulee pitkiäkin taukoja. Nyt vois taas satasen-kaks sijoittaa kortteihin ja tuli muutama COMC kysymys mieleen enkä nopealla haulla löytänyt vastausta.

Vielä näköjään saa postikulut halvalla, jos jaksaa odottaa. Oliko tullien suhteen joku yläraja, jonka ali kannatti tilauksen arvon mennä? Kuuluuko postikulut siihen loppusummaan? Ja maksetaanko kaikki sen COMC-tilin kautta (eli sinne crediittejä ensin, sitten tilaus)?

Ajattelin satsata ensin yhden 50-100 euron tilauksen jostain isosta kaupasta rapakon takaa, Burbank ja Games and Cards ainakin tarjoavat ilmaiset postit isoon tilaukseen. Pitääkö minun ottaa jotain huomioon? Viimeksi ei 50 euron paketti jäänyt tulliin eikä kyselty muistaakseni verojen perään. Muuta?

Sitten vielä sellainen kysymys, että jaksaako tämän foorumin väki kahlata läpi Cardset-peruskorttipinojaan, jos pistän pienen satsauksen myös puuttuviin HIFK-peruskortteihin? Viimeksi löytyi ilahduttavan paljon apuja. Onko 10-15 senttiä vielä sopuhinta niistä?

Moi, oon miettiny myös, että mitä eroa on hobby ja retail-laatikoilla paitsi joskus eri erkkarit?

Onko joku muuten käyttänyt tuota Trading Card Databasea (johon mun allekirjoituksen linkit johtaa)? Kohtuullisen kätevä sivu, vaikka ei lähelläkään täydellistä.

Ihan yleensä vaan. Onko ne tarkoitettu myytäväksi erilailla (esim toinen pussi kerrallaan kaupasta ja toinen laatikoittain)? Vai onko erona pelkkä nimi?

Lyhyesti sanottuna hobby-laatikoissa on paremmat osumat mutta ovat myös kalliimpia, esimerkiksi pelkkiä peruskortteja sisältäviä pusseja ei hobby-laatikoissa yleisesti ottaen ole ollenkaan.

Luo käyttäjätili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi kommentoida

Luo käyttäjätili

Luo käyttäjätili yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Vanha käyttäjä? Kirjaudu sisään tästä.

Kirjaudu sisään nyt