Hyppää sisältöön
Vanhakeräilijä

Pohdintaa hyvästä Liiga kortti setistä.

Recommended Posts

Moi!

Olen ihmisten kanssa paljon jutellu siitä että Cardset on hiukan kankea setti että siitä puuttuu jokin särmä ja kortit on aika tavanomaisia ja niissä ei ole sellaista hohtoa kuin useimmissa NHL seteissä vaikka suomessakin olis potentiaalia parempiin setteihin. Cardset on musta ihan ok homman tehnyt mutta hiukan enemmän kaipais taiteellisuutta ja enemmän harvinaisuus luokkia ja inserttejä joilla olis sentään enemmän arvoa kuin se pari hassua kymppiä.  Alla on muutamia omia ideoita hyvästä setistä. Huom! Tämä on vain oma mielipiteeni ja tähän aiheeseen saa pistää myös omia ideoita ja jopa ehdotuksia. Voin halutessanne pistää tänne vaikka yhteenvetoa jos niin paljon kommenttia saadaan.

Alla olevat ideat ovat lähinnä esimerkkejä.

Elikkäs:

-Setissä vois olla ne peruskortit jossa pelaajan kortissa olisi esim hopeisella reunoilla oleva joukkueen logo/tai parallel (reunat). Lisäksi olisi mahdollista saada esim 1:8 kultainen hopeisen sijasta, 1:16 Emerald hopeisen sijasta tai 1:32 Diamond Tai ruby hopeisen sijasta. Näin saatais erilaisia harvinaisuus luokkia peruskorteille ja joitakin vois olla rajattu määrä kuten XXX/100 kuten uusimmissa korteissa.

-Sitten vois olla setissä nimmari ja paita kortit kuten nyt mutta niissäkin voisi olla samaan tyyliin hatvinaisuus luokat kuten peruskorteissa (kuten yllä). Sitten vois olla nimmari plus jersey ja sama harvinaisuus systeemi erilaisella todennäköiseyydellä kuin perussetissä. Sitten vois olla jersey, nimmari ja mailan pala samassa kortissa. Nämä taas olisivat todella harvinaisia ja vaikka jokaista erilaista löytyis vain XX/10 jne harvinaisuus luokka se 1:120 tyyliin .

Itse kaipaisin korttien ulkonäköön enemmän taiteellisuutta kuten NHL seteissä näkyy.

Mutta tälläistä, tiedän että monet teistä ovat keränneet kauan jo noita kortteja ja osaavat kanssa arvioida mitä haluaisivat nähdä joten kommentit tähän aiheeseen ovat tervetulleita.

Tuota "enemmän harvinaisuus luokkia ja inserttejä joilla olis sentään enemmän arvoa kuin se pari hassua kymppiä. " en kyllä allekirjoita. Jo nykyisellään viimeistään Ultra Rare nimmareiden myötä on käynyt todella hankalaksi tai ainakin kohtuullisen merkittävää rahallista panosta vaativaksi ja sen myötä ainakin oma ja varmaan monen muunkin master kerääjän into on ollut vähintäänkin koetuksella.

Joukkue- tai pelaajakerääjälle tai jotain nättiä randomista keräävälle nykyinen kattaus voi olla toki hiukan laimea, mutta jos tuohon yhtään lähdetään lisää tasoja niin sitten kyllä menee ihan varmasti katki loputkin master kerääjätä jotka on käsittääkseni aika merkittävästi pitänyt tuota Cardsetin keräämistä jotenkin virkeänä.

Heikki

P.S jos sinulle tai jollain muulla on vaikka Laineen Signature Champions korttia (tai monia muitakin) tuolla parilla hassulla kympillä tai vaikka se kertaa kymmenen niin ostaisin tosi mielelläni. 

Niin.

Se on paljolti juuri kiinni siitä kerääkö Mastersettiä, pelkkiä nimmareita, joukkuetta, pelaajaa tai jotain muuta.

Se vaikuttaa siihen millaista settiä haluaa julkaistavan / aukaistavan.

Omalta osaltani joukkuekerääjänä ( Ässät / Maajoukkue ). Toivoisin juuri jotain ketjun aloittajan tapaista, mutta ehkä noita kymppinumeroituja ja sen tason harvinaisuuksia ei välttämättä hirveesti tarvisi olla, kun niiden hinta verrattuna vastaavaan jenkkivalmisteiseen on moninkertainen. Esim. Saku Koivun 15 tehdyn nimmarin saa neljällä viidelläkympillä, joskus jopa kahdella.

Cardsetin julkaisemasta 15 tehdystä Ässien nimmarista saa maksaa kolminumeroisen luvun ja se ei ala ykkösellä !

Nuo parallerit olisi kyllä omaan mieleen, tykkäsin yhdeksäkytluvun Pacificeista yms.

Maajoukkuetta kaipaisin enemmän Suomalaisiin julkaisuihin, mutta se on tietysti kiinni licensseistä, luvista yms

-Janne-

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että nuo Ultra Rare / 15 kortit olisivat saaneet jäädä pois. Tälläinen meikäläinen, joka haluaaa kaikki mahdolliset kortit jotka kohteesta on tehty, niin riittää kyllä kerättävää muutenkin. Epäilen kyllä suuresti, että kaikki joita keräily kärpänen on puraissut ajattelevat aika pitkälle samoin. Nykyisellä linjalla, tai vielä vaativammalla ei ainakaan uusia keräilijöitä haalita.

Kimmo

Itse en pidä siitä että jotain tiettyjä erikoiskortteja tehdään esim se 9 erilaista eikä voida laittaa kaikkia 15 joukkuetta siihen.

Tuon ilmi omankin mielipiteeni tähän keskusteluun, kun olen itsekin välillä pohtinut tätä asiaa. 

Itse siis kerään Cardsetista peruskortit sekä numeroimattomat erikoiskortit, ja näiden lisäksi Pelicansista kaikki mahdolliset kortit. 

Itse olen samoilla linjoilla, että harvinaisempien korttien määrää ei tarvitse lisätä, eikä etenkään tuoda mitään alle kymppitehtyjä tuohon sarjaan, silloin menee homma pahasti pieleen. Tuo nykyinen systeemi, että joka kaudelta ilmestyy yksi harvinainen Ultra Rare -nimmari per joukkue on mielestäni ihan toimiva.

Sen sijaan toivoisin sarjaan lisäyksenä jotakin harvinaisempaa erikoiskorttisarjaa (-sarjoja), joka olisi Sisu Limited -tyylisesti Super Chase tms. ja ilmestyisi esimerkiksi 1:10 laatikkoon. Tällaisia kortteja voisi olla vaikka yksi per joukkue per sarja ja se voi olla numeroimaton tai sitten rajattu painos esim. 50-100 kappaleeseen per kortti. 

Pussien ja laatikoiden sekoitussuhteet ovat edelleen pielessä, ja niihin jo 20 vuotta toivottua parannusta ei olla saatu. Yhdestä boksista kun saattaa tulla parhaimmillaan 7 kpl Mark Floodin pikkuerkkaria...

Kaikkein eniten toivomani asia tuohon kotimaiseen sarjaan olisi kuitenkin se, että sarjan ulkoasu uudistuisi edes jollakin tavalla joka vuosi. Tällä hetkellä mielestäni varsinkin peruskortit ovat olleet toistensa kopioita viimeiset 10 vuotta, ja myös suurin osa erikoiskorteista on varsin pelkistettyjä ulkonäöltään. Myös nimmareissa ja paitakorteissa käytetään lähes poikkeuksetta vähintäänkin samaa tyyliä mukailevaa designia. 

Olli 

Itse toivoisin Cardsetin rinnalle jotain vähän toisen tyyppistä settiä (high endimpää), esimerkiksi uskoisin innokkaita ostajia löytyvän mikäli pystyttäisiin toteuttamaan tällainen setti joka Tshekissä on ilmestynyt tälle kaudelle:

http://www.ofscards.com/drupal/cs/content/s-novou-sezonou-vychazi-exklusivni-serie-ywb-ygb

SeRealin Jokerit ja Suomi seteissä olis numeroituja kivasti ja oikeesti hienoja patch ja mailakortteja. 

Näin pelkästään joukkuekerääjän näkökulmasta kirjoitan.

Minusta hyvä setti on sellainen, jossa on peruskortti mahdollisimman monesta pelaajasta. Nykyisessä Cardsetissä pikkuerkkarien, numeroitujen, nimmarien määrä ja numerointi on sopiva. Ultra rare nimmarienkin painosmäärä /15 on sopivaa luokkaa. Ne ultra raret saisivat ainakin olla hard signed nimmareita. 

Ymmärrän tosin, että master setin kerääjiä ajatellen menee aika hankalaksi.

Nimmarit saisi olla riittävän paksulla tussilla. Ja pelaajien nimet voisi vaivautua tarkistamaan. Jos ei siihen ole Cardsetillä itsellään kiinnostusta haaskata aikaan niin minä tai vaikka Hata varmaan mielellään tehdään se vaikka talkootyönä.

Numeroidut rookiekortit on myöskin olleet varsin kiva lisä. Ehkä voisivat olla pienemmälläkin numeroinnilla, niin niiden profiilia saisi vähän nostettua.

Itse tykkäisin perussarjaan pelitilanne kuvien sijasta enempi pressikuva tyyppisistä pelipaita päällä kuvatuista pärstäkuvista, jossa pelipaita toisi väriä ja pelaajat oppisi tunnistamaan. Saattaisin jopa innostua keräämään koko peruskortti setin siinä tapauksessa. 

Korttien kokoon standardikokoiset kortit ovat oikein hyvä ratkaisu.

Erikoiskorteissa tykkään siitä, että pelaajia kierrätetään niissä mahdollisimman paljon. Tarpeettoman usein on samasta pelaajasta tehty monta erkkaria. Toki nuoret huipputalentit asia erikseen. 

Serealin korteista tykkäsin visuaalisesti ja tuo tsekkisarja on myös silmää miellyttävä.

On ‎8‎.‎10‎.‎2018 at 13.26, Beezer34 sanoi:

Itse toivoisin Cardsetin rinnalle jotain vähän toisen tyyppistä settiä (high endimpää), esimerkiksi uskoisin innokkaita ostajia löytyvän mikäli pystyttäisiin toteuttamaan tällainen setti joka Tshekissä on ilmestynyt tälle kaudelle:

http://www.ofscards.com/drupal/cs/content/s-novou-sezonou-vychazi-exklusivni-serie-ywb-ygb

Tälläistä tännekin kaipailisi!

Aiheesta sivuun, kun pjokiran tuossa talkootyöläiseksi jo ehdottautuikin. Jaksaa kummastuttaa että Cardset ei edelleenkään vuonna 2018 yrityksenä osallistu ja/tai käytä hyväkseen millään tapaa uskollisimman asiakaskuntansa median piiriä. Luulisi että mielipiteet kiinnostaa ja varmasti moni pystyisi/haluaisi ihan käytännön apuakin tarjoamaan tuotteen laadun parantamiseksi.

Koskaan en ole nähnyt Cardsetin edustajan kirjailuja millään foorumilla, facebook-ryhmässä, blogissa tai missään muuallakaan. Aika ja innostus ei varmaan tietty riitä ja muutenkin vanhoihin tapoihin on helppo kangistua, mutta on se näin kuluttajan näkökulmasta aika masentavaa. Sarjat on vuodesta toiseen sisällöltään samaa tasapaksua, selkeimpiin ongelmiin ei tule koskaan muutosta eikä edes signaalia että niille yritettäisiin tehdä jotain, ja yleiskuvassakin uudet Cardsetin sarjat on ainakin mulle nykyään enemmän välttämätön paha kuin kivaa harrastelua. Siihen kun lisää sen että korttien myyntihinnat on puolittuneet vanhasta ja tuotteen hinta säilynyt ennallaan, niin ei kovin hyvä. Jotain tarttis tehä.

En sinänsä Cardsettia tuomitse, ihan hyvää duunia on tehnyt resursseihin nähden, mutta kyllä se nyt alkais vaan selvästi oleen uuden yrittäjän vuoro. Uusi toimija markkinoilla saattaisi myös elvyttää harrastusta yleisesti. Kuinka pitkään Cardsetilla vielä on yksinoikeus Liigalle päin ja onko siihen mitään mahdollista kenenkään edes päästä väliin?

4 tuntia sitten, Roshi sanoi:

Aiheesta sivuun, kun pjokiran tuossa talkootyöläiseksi jo ehdottautuikin. Jaksaa kummastuttaa että Cardset ei edelleenkään vuonna 2018 yrityksenä osallistu ja/tai käytä hyväkseen millään tapaa uskollisimman asiakaskuntansa median piiriä. Luulisi että mielipiteet kiinnostaa ja varmasti moni pystyisi/haluaisi ihan käytännön apuakin tarjoamaan tuotteen laadun parantamiseksi.

Koskaan en ole nähnyt Cardsetin edustajan kirjailuja millään foorumilla, facebook-ryhmässä, blogissa tai missään muuallakaan. Aika ja innostus ei varmaan tietty riitä ja muutenkin vanhoihin tapoihin on helppo kangistua, mutta on se näin kuluttajan näkökulmasta aika masentavaa. Sarjat on vuodesta toiseen sisällöltään samaa tasapaksua, selkeimpiin ongelmiin ei tule koskaan muutosta eikä edes signaalia että niille yritettäisiin tehdä jotain, ja yleiskuvassakin uudet Cardsetin sarjat on ainakin mulle nykyään enemmän välttämätön paha kuin kivaa harrastelua. Siihen kun lisää sen että korttien myyntihinnat on puolittuneet vanhasta ja tuotteen hinta säilynyt ennallaan, niin ei kovin hyvä. Jotain tarttis tehä.

En sinänsä Cardsettia tuomitse, ihan hyvää duunia on tehnyt resursseihin nähden, mutta kyllä se nyt alkais vaan selvästi oleen uuden yrittäjän vuoro. Uusi toimija markkinoilla saattaisi myös elvyttää harrastusta yleisesti. Kuinka pitkään Cardsetilla vielä on yksinoikeus Liigalle päin ja onko siihen mitään mahdollista kenenkään edes päästä väliin?

Olen itse sun kanssa todellakin samaa mieltä. Itsellä on jopa ollut hullu idea että jos tältäkin foorumilta sais ihmisiä kimppaan ja perustais oman yhteisen yrityksen joka hakisi Liigan lisenssiä ja alkaisi kehittämään yhdessä omaa korttisarja/trendiä. Samalla saatais työttömiäkin työhön ja porukkaa joilla on yhteinen intohimo kortteihin =). Mutta tämä oli lähinnä omaa unelmaa. Itellä on jopa ollut tehtynä ihan harrastuspohjana sketsejä oman mieleisen korttisarjan kosmeettisesta ulkonäöstä (tällähetkellä peruskorteista ja yhdestä insertistä).

Tässä on ollut suuntaan ja toiseen loistavaa kommentointia. Itse joka tän aiheen loin, niin olen erittäin tyytyväinen. Jatketaan ihmeessä!

Pari huomiota hyvään keskusteluun. Liigalisenssi on 5 vuoden pituinen ja ainakin pari vuotta taitaa olla vielä Cardsetin hallussa. Jos joku innostuu yrityksen perustamaan ja hakemaan tuota lisenssiä niin suurimmaksi kulueräksi tulee valokuvat. Cardset ottaa itse kaikki kuvat sillä Liigalla ei ole mitään kuvapankkia josta noita saisi. Siksi Cardsetin korteissa usein onkin ollut sama halli taustalla kun on koitettu säästää ja otettu useamman seuran kuvat samassa hallissa. Jos kuvat joutuu ostamaan joltain valokuvaajalta niin siinä meneekin sitten sen setin taloudellinen pohja. Kuvien lisenssin lisäksi kun noista joutuu maksamaan Liigalle rojaltit, samoin pelaajayhdistykselle ja vielä jakelukanavalle omat (todella isot) provisiot.

Itse Jokereiden sarjaa valmistavana ja siihen oikeudet omistavana, en koskisi liigasarjaan pitkällä kepilläkään tuon kulurakenteen takia. Jokereiden sarja kannattaa juuri tällaisen yhden miehen firman tehdä kun saamme kuvat Jokereilta ja heillä on ollut tahtotila tehdä sarja ilman mielettömiä lisenssimaksuvaatimuksia. Lisäksi Serealin omistama KHL-lisenssi estää muiden valmistajien kortit Jokereista kun kuuluvat tähän sopimukseen. Korttien painovehkeet , numerointikoneet ja pussituskoneet ovat muutaman sadan tuhannen euron sijoitus, joten ihan pikkurahalla ei valmistukseen mukaan pääse. Jos painotyöt ja pussitukset teettää ulkopuolisella, niin sekin on aika tyyristä samoin markkinointiinkin pitäisi vielä hiukan rahaa jäädä. Saa siinä myydä 2,50 euron pusseja melkoisen määrän että omilleen noista pääsisi jos liigaan tarjouksen meinaa laittaa...

Kiekkoterkuin

Marko

Luo käyttäjätili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi kommentoida

Luo käyttäjätili

Luo käyttäjätili yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Vanha käyttäjä? Kirjaudu sisään tästä.

Kirjaudu sisään nyt