Jump to content
KORTTIFRIIKIT.FI FOORUMI LOPETTAA TOIMINTANSA! ×

Korttien greidaus

NHLCollector

Recommended Posts

Hei

Minulla on herännyt kysymyksiä liittyen korttien greidaukseen? Lähetättekö te porukassa kortteja greidaukseen ja minne? PSA ja BGS on aikalailla täynnä kortteja odottamassa, joten jonot on pitkät.

Onko kokemusta esim. GMA? MNT grading? KSA grading? EGS (saksalainen firma)

Ja miten näissä menee nämä tullimaksut, jos lähettää amerikkaan tai kanadaan. Kun siitähän on suomessa jo alv-maksanut, mutta tuonne kun lähettää ja tulee takaisin, niin mistä siinä pitää alv ja tulleja maksella.

• 2 weeks later...

Hei

Tästä jotkut kirjoitteli tuolla facebookin puolella, mutta kun itse olen lopetellut sen käytön, niin ei tule siellä kirjoiteltua. Olisi tosiaan hyvä, jos joku yksityinen tai yritys aloittaisi tällaisen kolmannen osapuolen toiminnan noiden korttien lähetyksen greidaukseen ja takaisin, sillä silloin varmaan saataisiin näitä kuluja yhteisesti pienemmäksi ja parempia vasteaikoja yrityksiltä.

MNT grading kanadasta on viime aikoina nostanut hyvin päätä ja kiinnostaisi lähteä arvioitukseen muutamia kortteja. Tai vaihtoehtoisesti pienen erän lähettäisi tuonne Gold standard grading, mikä löytyy saksasta. Toki ei niin kuuluisia kuin PSA ja Beckett. Näillä vaan on jonot niin pitkät.

Onhan se totta, että nuo kaksi ovat tunnetuimmat, kun ovat olleet pitkään markkinoilla. Toki aikojen saatossa voi monet muutkin tulla ihan samalla tavalla kilpailijoiksi. Mielenkiinnolla seuraan miten markkinat kehittyy noiden osalta. Olisihan se hyvä, että euroopastakin löytyisi noille kilpailijoita ja saataisiin hintoja alaspäin sekä nopeutettua greidausta.

Aika monessa noista firmoista on taustalla vanhoja psa- tai becketin työntekijöitä. Mitä olen noiden taustoja selvitellyt, joten ainakin itse olen kohtuulliseen vakuuttunut noiden laatuun.

Olihan se GMA aiemmin vähän aliarvostettu, mutta ajansaatossa on nyt saanut hyvin jalan sijaa ja arvostusta. Näin ollen uusien korttien kohdalla kilpailee näiden kahden ison sekä SGC kanssa.

• 7 months later...
  • 3 weeks later...
5 tuntia sitten, MikaMika sanoi:

Miten greidaus toimii nyt, tullimaksujen suhteen? Onko kellään kokemusta? Esim. PSA:lle lähetettävä tavarahan on oma, mutta kun se palaa takaisin Suomeen, huomaa Tulli sen - varsinkin nyt kun kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat lähetykset pitää tullata.

Tuo tuossa onkin tosi mielenkiintoista ja oleellista. Olen itsekin tuota jonkin verran miettinyt vaikka greidaukset ei oikein olekaan minun juttuni. Mitenköhän sitä tullille selittää ja todistaa että omistama tavara käy EU:n ulkopuolella pyörähtämässä. Sekin on toki mielenkiintoista että kortin arvo voi siinä pyörähdyksellä nousta arvossa helposti moninkertaiseksi.

Heikki

Väittäisin että tuo on täysin turhaa ja pelkkää rahan haaskausta, jollei ole tarkoitus korttia kaupata jenkeissä ja mielellään vielä on jo valmiiksi tiedossa ostaja.

Suomen markkinoilla tuolla ei ole mitään merkitystä, ei nosta kortin arvoa kovenkaan monen kerääjän silmissä.

Itse hankin mieluimmin ei graidatun kortin, jos vaihtoehdot on olemassa ja hintapyynti on sama.

Eli kortti pilattu muovikuorilla, ei mahdu kansioon.

Sama kuin itse pyydetyt nimmarit, niillä on pyytäjälle arvoa, mutta muuten se on kynällä tuhrittu kortti, joka joutaa roskiin !

-Janne-

7 tuntia sitten, nikke21 sanoi:

Itse en enää ikinä ostaisi mitään greidaamatonta vanhaa rookieta kenestäkään yhtään paremmasta pelaajasta. Väärennöksiä ja sheeteistä leikattuja ja muuta liikkuu niin paljon kaikista paremmista 80-luvun rookieista.

Mika

Ajattelitko että greidauksella vältyt sheeteistä leikatuilta?

Heikki

On 29.9.2021 at 20.45, Jomtre sanoi:

Väittäisin että tuo on täysin turhaa ja pelkkää rahan haaskausta, jollei ole tarkoitus korttia kaupata jenkeissä ja mielellään vielä on jo valmiiksi tiedossa ostaja.

Suomen markkinoilla tuolla ei ole mitään merkitystä, ei nosta kortin arvoa kovenkaan monen kerääjän silmissä.

Itse hankin mieluimmin ei graidatun kortin, jos vaihtoehdot on olemassa ja hintapyynti on sama.

Eli kortti pilattu muovikuorilla, ei mahdu kansioon.

Sama kuin itse pyydetyt nimmarit, niillä on pyytäjälle arvoa, mutta muuten se on kynällä tuhrittu kortti, joka joutaa roskiin !

-Janne-

No mulla on just se tilanne, että mielelläni myisin mun Gretzky Sportscasterit (3 kpl) jenkeille ja greidaus tuntuu olevan heitä kiinnostava asia ja nostaa toki myös korttien arvoa kun kuitenkin puhutaan n. 1500-2500e korteista greidattuna eBayn myytyjen korttien mukaan. Mutta harmi kun se tosiaan on niin hankala ruljanssi lähettää niitä sinne ja saada ne takaisin. Ja myös kallista, nythän se on 150 USD per kortti + postimaksut (miten vaan haluaa sinne ja 50 USD maksaa sit takas). Ja tähän tosiaan yhdistetty aivan varmasti odottava iloinen tulli/alv-helvetti kun ne palaa :D Omilla kaiveluillani löysin nyt että siitä maksetaan alvia siitä greidauksesta eikä kortin kuvitteellisesta arvosta, mutta joku paperisota se on anyway.

Yksittäisissä kohteissa ja noissa vanhoissa rookielapuissa tuo varmaan on relevanttia, nuo ei ole omaa alaa. En ymmärrä ollenkaan miksi noista Rookiesta maksetaan tuollaisia summia, mutta se on aina tietysti keräilykohteen mukaan. Eihän kukaan ymmärrä miski maksan Maajoukkuepaitaisista, Ässien pelaajista tai Sakusta sitä mitä maksan. Kaikki keräily on järkevää ja antaa enemmän kuin eurot !

• 1 year later...

Tiedoksi (jos jotain kiinnostaa)...

DA Card Worldin (dacardworld.eu ) kautta voi lähettää kortteja PSA greidauksen, palvelu aukeni tänä vuonna. 

Oma kokemus (testi): 

- Lähetin yhden kortin postitse Hollantiin 12 toukokuuta (täältä Itävallasta tosin, kirjattuna)

- Tänään elokuun viimeisenä tuli UPS:n kautta takasin. Ei tullimaksua. 

- Hinta yhdelle kortille tuli n.20 euroa (alle 500 euron hintainen lappu) + postitus Hollantiin (eli tuo hinta sisältää UPSn kulut). Samalla postilla olisi voinut lähettää useammankin.

Lupasivat lähettää saapumisilmoituksen kun kortti saapui Hollantiin, mutta kun tätä ei kuulunut kysyin spostilla, vastaus tuli pian. 

Muuten meni sitten aika odotellessa. Käytännössä DAC EU massapostittaa joka toinen viikkoa PSAlle, standarikiertoaika on 65 päivää PSAn päässä. Greidaus on tietty makuasia. Oma kortti tuli takaisin PSA 10 greidillä, eli kaipa tämä sitten kannatti - ei kuitenkaan kyseinen kortti kuulunut niihin, joita maailmanloppuun pitäisin välttämättä hallussa- ebarissa myydessä kauppa kävisi varmaan paremmin, jos haluaa myydä. 

Tämä ei ole mainos - DAC EU taitaa tosin olla tällähetkellä ainoa PSAn EUn aluellaa oleva kumppani, eli jos jotain kiinnostaa, niin voi omalla vastuulla kokeilla.