Jump to content
KORTTIFRIIKIT.FI FOORUMI LOPETTAA TOIMINTANSA! ×

Muutaman peruskortin tullaus Amerikoista

Wallu

Recommended Posts

Moi!

Taas kaivoin kortit esille ja ajattelin käydä pientä 10-30 kortin peruskortti-vaihtokauppaa Trading Card Databasessa. Mites tulli suhtautuu tälläseen? En tosiaan oo uusien tullisäädösten aikana puuhaa harrastanu. Nyt kai kaikki pitäis tullata, mutta miten kun kyseessä on vaihtokauppa ja korttien arvo muutamia euroja yhteensä?

Käytännössä isoin osa tullausarvosta tulee postimaksusta johon ei itse pysty vaikuttamaan. Itse pyysin vaihtokaveria hinnoittelemaan peruskortit n. 5centin arvoisiksi kpl joten tästä ei suurta verotusarvoa muodostunut.

Vaihtaja laittaa kirjeen päälle tulliselvityslomakkeeseen sen sisällön "valuen".

Omapostissa kun hoitaa asian niin säästyy 2,90e käsittelymaksu.

Tullaus, kun lähetys on matkalla Suomeen

Digitaalinen tullaus OmaPostissa (tai selaimessa posti.fi/omaposti). Saat ilmoituksen saapuvasta tullattavasta lähetyksestä tai voit itse lisätä lähetyksen syöttämällä lähetyksenseurantakoodin Postin paketinseurannassa. Koskee korkeintaan 150 euron arvoisia ostoksia. Palvelumaksu on 0,90 € yksittäiseltä lähetykseltä + Tullin määrittelemät verot.

Mä olen itse tullin sivuilla tehnyt tullauksen ja kyllä tuo 2,90€ on aina joutunut maksamaan per tullattava paketti. 

Missä vaiheessa tuo tullaus siis pitäisi tehdä että tuon 2,90€ säästää, ennenkuin lappu tullista on tullut?

Ok, jääkö kaikki kirjekuoret sitten tullin haaviin nykyään? Kiinnostaa vaan, kun tosiaan selliaista 10-20 peruskortin vaihtokauppaa on tullut harrastettua. Jo pelkät postimaksut ovat tehneet homman jo aika kannattamattomaksi, mutta keräilyn ilosta sitä on vielä tehnyt. 3 euroa lisää 2 euron kortteihin olis kyllä jo vähän liikaa.

Lainaa
21 tuntia sitten, Messina sanoi:

Mä olen itse tullin sivuilla tehnyt tullauksen ja kyllä tuo 2,90€ on aina joutunut maksamaan per tullattava paketti. 

Missä vaiheessa tuo tullaus siis pitäisi tehdä että tuon 2,90€ säästää, ennenkuin lappu tullista on tullut?

Onko sulla omaposti käytössä? Jos oikein muistan niin sinne tuli ilmoitus sapauvasta lähetyksestä. Jos kotiin asti paperinen ilmoitus ehtii tulla niin silloin menee tuo 2,90e.

On 15.12.2021 at 19.00, koivula71 sanoi:

Okei, luulin että tuo 2,90€ on postin oma maksu mikä ei liity tullaukseen sinänsä vaan se pitää maksaa että posti toimittaa paketin perille. Mutta pistän tämän kokeiluun kun seuraavan kerran kortteja tännepäin saapuu

Mites tällänen, kun en oo tosiaan muutamaan vuoteen lähettäny rapakon taakse mitään ja nyt postin neito lykkäs tarran käteen ja sano, että pitäis tehdä siihen linkittyvä tulliselvitys netissä. No, yritin aikani ähertää, mutta lomakkeessa on niin vaikeita kohtia, että enhän minä tiedä mistään EU:n menettelykoodeista yms yhtään mitään.

Miten porukka on tollaset tavannu hoitaa? Onko yritettävä löytää kassaneito, joka ei tulliselvityksiä halua vaiko lopetettava kook rapakon yli tapahtuva vaihtokauppa? Tuntuu kyllä aika raskaalta systeemiltä, jos jokaisen 7-8 peruskortin eteen pitää tehdä 45 minuuttia töitä sen lisäks että postimaksut tekee jo koko hommasta kannattamattoman. Sinänsä harmi, koska Trading Card Databasessa on hyvähenkistä ja mukavaa porukkaa.

Sen tulliselvityksen saa tehtyä kyllä toimipisteessäkin, mutta pystyt nopeuttamaan prosessia paljon, jos teet etukäteen selvityksen itse. Eli kirjaat sen tullilapun koodin, osoitteet jne. ja sitten viet kirjeen postiin. Tällöin kassahenkilö selviää tyyliin pelkällä skannauksella.

Tuo 2,90e maksu taas tulliin menneissä on ainakin mulla tullut maksettavaksi ihan joka kerta, riippumatta siitä olenko tehnyt tullauksen heti OmaPostin ilmoituksen jälkeen vai vasta myöhemmin.

Ok, mut tää kyllä kysyy multa 5 sivua kaikkea sellaista tietoa ja koodeja mistä mulla ei ole mitään hajua. Nyt jotenkin pääsin ne sivut läpi, mutta vielä antoi jonkun virhekoodin eikä koko sivusto anna enää korjata mitään. Alkaa huumori loppua.

Anteeksi, että vielä vaivaan, mutta mites nyt kun vihdoin sain ilmotuksen läpi, niin se nyt vaatis mua menemään tulliin esittämään liitteet kolmen peruskortin hinnasta. Arvoa ei saanut laitettua 0 euroksi, mikä vaihtokaupassa olisi ollut mielestäni paikallaan ja pitkään ähräsin ennenkuin tajusin, että minulta puuttui juuri hinnan todistava liite koko jupakasta. Missään ei kuitenkaan voinut lisätä liitettä vaan nyt minun pitäisi mennä esittämään todisteet hinnasta paikan päälle? Mikä tässä nyt menee pieleen . Oonkohan mä edes oikealla sivulla alunperinkään,  kun ei tämä nyt näin vaihkeeta voi olla.

Ups, nyt taisi löytyä oikea paikka eli "lähtöselvitys" tehtiinkin Postin eikä suinkaan Tullin sivuilla. Johan ehdinkin ihmetellä. Se on hyvä aina tasaisin väliajoin tehdä tälläisiä asioita, että ei pääse pitämään  itseään liian älykkäänä.

Anteeksi häiriö ja hyvää joulua kaikille!

Joo, kiitos. Sain siis tarran postista, mutta joulukiireiden vuoksi neito ei oikein ehtinyt opastaa muuten kun, että täytät selvityksen netissä. Minä hölmö sitten luulin että Tullin sivuilla, missä selvitys ei ollutkaan ihan pikku juttu. :) Tyhmästä päästä kärsii lähinnä hermot...

No nyt on oikeat selvitykset netissä tehty ja tarra kirjekuoressa.

Sorry vielä kerran. Tää menee mun piikkiin. 

On 18.12.2021 at 21.39, koivula71 sanoi:

CN22 tulliselvitystarroja saat postista. Ei ole vaikea täyttää. Olen laittanut documents. Sitten "cards", paino, joku pieni  hinta.

Itse olen käyttänyt HS tariffkoodia 49119900 (printed material)

https://www.tariffnumber.com/2021/49119900